Semesterplaner :D

Det är tre veckor kvar tills jag får semester och det känns som en evighet. Halva personalstyrkan har börjat sin semester på jobbet och det är mycket att göra, antar det är därför det känns som det går så segt om dagarna. En dag i taget så kommer jag närmare min ledighet också.
Vi har bokat en resa på semestern, en weekend till Prag, och jag får Robin med mig! :D Ser mycket fram emot detta och hoppas det blir så bra det kan.
Annars blir det nog GP-speedway i Målilla, Virserums marknad och att fixa det sista skjutprovet under semestern. Så jag blir helt klar med jägarexamen sen :)

Det var midsommar förra helgen och vi var hemma hos Elins föräldrar, de hade ordnat grannfest, vi åt god mat och hade femkamp och lekar, det var trevligt :)

Har köpt mig en ny cykel (äntligen enligt Robin). Blev en lila 8-växlad Crescent, men så fick jag betala lite mer för den också. Ja ja, den går bra iaf.

Godkända skjutprov 😀

Igår klarade jag skjutproven i jägarexamen! 😀 Allt gick jättebra så det var väldigt skönt att det fixade sig.
Jag var rätt nervös när jag åkte till skjutbanan men gick egentligen inte in med några förväntningar utan med inställningen att det fick gå som det gick. Fick börja med säker vapenhantering på hagelgevär och därefter avståndsbedömning. Det var inga problem som tur var. Sedan sköt jag på markmålet med haren som rör sig, det gick riktigt bra, jag fick i närmare 60 hagel i tavlorna 😀 Provledaren gav mig tavlorna för att ta hem, han sa att det var bland det bästa prov han sett genomföras 😁 Så det kändes riktigt bra.
Sen var det dags för det största orosmomentet; lerduvorna. Det började kanon med att jag sköt ner de tre första direkt så det behövdes bara en träff till. Då blev jag lite nervös och missade de två nästa, för att sen skjuta ner den sista i andraskottet så det var precis att jag klarade det. Sån jäkla tur.
Sedan var det kulskyttet kvar, sittande med stöd i två olika positioner. Det var inte några problem, sköt bättre än nånsin så allt blev godkänt igår ☺
Nu fattas bara högviltsprovet på löpälgen för att få jaga älg och vildsvin, sen är allt klart. Och det ska jag väl fixa det med så småningom. Sen är det dags att börja leta jaktvapen... 😉

Irland 2015.

Igår kom jag hem efter min och Skaragängets weekend på Irland, det har varit en fantastisk långhelg :D Vi åkte tidigt i fredags morse och kom till Dublin mitt på dagen. Efter installation på vandrarhemmet gav vi oss ut i stadskärnan med en karta över sevärdheter. :P Vi tittade på gamla fina byggnader, var inne i en katedral och inne och kikade i olika barer, låg på rad i området Temple Bar där vi bodde. Det blev en god middag på kvällen och sedan barhäng med irländsk folkmusik som spelades live :D
På lördagen gick vi en tre timmars guidad tur i Dublin, det var en jättebra guide, och gratis också. Sedan på eftermiddagen begav vi oss till Guinness Storehouse, det var 7 våningar högt med utställningar och beskrivningar om hur det berömda ölet tillverkas, med en bar högst upp i huset :P På kvällen blev det middag på vår egen pub tillhörande vandrarhemmet Oliver St Johns Gogarty.
På söndagen tog vi en busstur på 4 timmar enkel resa till Irlands västkust för att se det berömda utflyktsmålet Cliffs of Moher; flera hundra meter höga klippor vid kusten, det var så fint där, värt den långa bussresan. Det blåste dock så in i helsike så man fick inte gå för nära kanten, som för övrigt saknade skyddsräcke... Var lagom trött på kvällen sen.
Och i måndags var det bara hemresa som gällde under dagen. Gick bra med flygningarna både dit och hem.
Kändes lite trist att gå till jobbet idag igen, man vänjer sig snabbt vid att vara ledig.

I lördags hade min jägarexamensgrupp skjutprov, hade jag varit hemma hade jag också haft det då och förhoppningsvis haft det klart vid detta laget, men nu blir det att jag får göra det nästa vecka i stället. Är lite smånervös. Sista skjutövningen hade jag förra veckan, det gick dock väldigt bra, fullt på haren igen och 14 av 16 duvor nerskjutna så jag hoppas verkligen jag kan hålla i det goda skyttet när det gäller. Annars blir det omprov, är ju inte mer med det. Men hoppas ska slippa det!