Tillbaka på jobbet...

Har jobbat en vecka nu och det känns som längesen det var semester. Man kommer snabbt in i de gamla banorna igen. Igår jobbade jag fredagskväll på djursjukhuset, det var ganska lugnt. Tack för det.

Har varit på stor loppis på stan idag. Köpte en cykelkorg, en ljuslampett till väggen i hallen, en gammal antik kaffekvarn och en matskål (glasskål formad som en fisk) till vår kattunge. Allt under 200 kr. Det fanns mycket saker att handla, jag var där i några timmar. Robin gick hem tidigare... xD

Vår kattunge, som Robin döpt till Cait Sith efter en figur i tv-spelet Final Fantasy, har bott hos oss i en vecka och det börjar funka bra med Lovis. I början var hon bara arg och fräste och anföll honom, men nu leker de och äter och sover jämte varandra, så det verkar som de har blivit vänner. :)

Reunion i Stockholm :)

I helgen var vi som tidigare nämnts i Stockholm för att träffa resten av gänget från Skara. Väldigt kul att ses igen :D Vi grillade och tog det lugnt, det var trevligt :) Vädret var väldigt bra, nästan lite för varmt. Åkte hem på söndagen i ett överfyllt tåg så vi fick tillbringa halva resan på golvet jämte brandsläckaren. :P

Räknar ner dagarna som är kvar på min semester. Det har gått så fort! I morgon kommer en gammal kompis hit, ska bli kul att träffas igen :D Och på fredag ska jag hämta en ny familjemedlem, en liten grå kattunge från mamma och pappa :) Hoppas att Lovis inte kommer bli alltför arg, det är för hennes skull vi gör det, hon kan behöva någon att leka med om dagarna så jag hoppas hon tar det på ett bra sätt. :)

Stockholm i morn :)

I helgen är det dags att återförena gänget från Skara igen. Sist var vi hos mig i maj tror jag det var, och nu ska vi till Sandra i Stockholm. Ska bli kul att ses igen :) Får hoppas på fint väder men senaste dagarna har varit lite ostadigt, med åska och regn igår.

Vi var och fiskade i torsdags kväll hemma i Stenberga. Jag drog upp en fin gädda på nära 3 kilo och Robin fick två lite mindre. Det syns på tänderna att de är i hugget. En Abu reflexspinnare i röd nyans var lockande ;)

Island 2013 :D

Jag har varit hemma en vecka efter min och Charlottes Islandsresa, tänkte att detta inlägg skulle tillägnas den veckan, en fantastisk resa på alla vis :D
Vi åkte till Göteborg på söndagen för att först gå på Liseberg innan vi skulle resa. Det var en bra dag, jag satte mig i både Balder och Kanonen, var nog på rent adrenalin det fungerade, för usch vad jag var nervös. Vi var där tills kvällen och sedan skjutsade Robin oss till Landvetter. Flyget gick halv sju på morgonen. Från kl 22 tillbringade vi natten på en hård plastsoffa, med att vila varsin timme. Vilken dryg natt. Var helt slut när vi äntligen fick gå ombord på planet. Flygningen tog tre timmar och vi var framme lokal tid kl halv åtta. Då möttes vi av tjock dimma och regn. Åkte buss till hotellet men fick inte checka in förrän kl två... så vi gick och åt frukost i Reykjavik och såg oss omkring i flera timmar. Liten stad för att vara huvudstad, den hade sina charmiga kvarter men också mycket "slum" med klotter, trasiga hus osv. Vi bodde i centrum där det var fint.
Första dagen sov vi hela eftermiddagen och gick bara ut för att äta middag på kvällen, då åt vi fisksoppa på en liten trevlig fransk restaurang :)
Följande dag tillbringade vi också i Reykjavik, vi var på historiskt museum (tog ett par timmar) och shoppade lite. Vädret var soligt och varmt. Åt middag på ett café jämte den gigantiska kyrkan, jag åt lammsoppa som är en isländsk nationalrätt. Mycket gott :)
På onsdagen var vi på utflykt till Reykjaneshalvön, geotermiskt område med bland annat heta källor, det rök i marken lite överallt och luktade svavel och skämda ägg. Det var ca 100 grader varmt i marken så man fick bara gå på särskilda vägar :O Sedan badade vi i Blå Lagunen, en bassäng med ca 40-gradigt restvatten från ett geotermiskt kraftverk. Vattnet var turkosblått och håret blev till svinto, men det var så skönt :P
Torsdagen vigde vi åt ridning och snorkling. Vi red islandshäst i bergen, en tur som var ca 2 timmar, det var så fint och varmt och skönt. Jag som knappt suttit på en häst sen gymnasiet var lite nervös först men det gick bra, både tölt och trav också. Så långt sträckte jag mig, hehe. Sedan for vi iväg för att snorkla i en grottspricka som hette Silfra, vattnet var 2 grader varmt och kom från en glaciär inte så långt bort, det var smältvatten som runnit. Vattnet var så klart så sikten var över 100 meter, väldigt fint. Vi fick ha både torrdräkt och våtdräkt och simfötter och hela köret på, det var lite läskigt, jag kände mig instängd. Hade aldrig snorklat förut på allvar, så det hände ju att man andades med näsan och fick lite panik... Men, jag klarade det, och tycker det var en väldigt häftig upplevelse :D
På fredagen åkte vi runt och tittade på vattenfall, geysirs och en nationalpark. Verkligen häftiga naturfenomen! Det var riktigt varmt denna dag, varmare än de haft på många år på Island så vi valde ju rätt vecka att åka iaf :P Åt lammsoppa jämte ett stort vattenfall, det var trevligt :)
Lördagen ägnades åt forsränning i en stor fors som kallades Hvita. Vi satt ca 10 personer i varje gummibåt och det gick ganska vilt till för på vissa ställen var det stora vågor. Både Charlotte och jag for i vattnet som var ca 5 grader varmt... Men typ alla for i nån gång, om man inte gjorde det såg guiden till att man ramlade i :P Detta var nog det roligaste på hela resan.
Vår sista dag, på söndagen, åkte vi ut med båt utanför Reykjavik för att se på valar. Vi såg mest delfiner dock, men även några valar en bit från båten. Denna dagen regnade det igen så vi blev ganska blöta och kalla ute på havet, men det var inte så länge vi var ute.
Hemresan var på natten mellan söndagen och måndagen så jag sov i princip inget på två dygn, var ganska mör på måndagen kan man säga. Men väldigt tacksam för den vecka vi haft, kan verkligen rekommendera att åka till Island för det är inte som andra länder. Naturen gör det så speciellt och det finns så mycket man kan göra.

Jag har tänkt ladda upp lite bilder så småningom, när jag bytt bilder med Charlotte. Det blev ju några hundra bilder så jag måste sortera lite...

Har haft två veckor av min semester nu, det är skönt att vara ledig och jättefint väder. Var på marknad i helgen i Virserum, men det var nästanpå för varmt att vara där. :O