Studiebesök och anestesiövning :D

Torsdag och fredag har varit två fullspäckade dagar, så jag lever i en trött tentapluggsbubbla för närvarande.

Tidigt i torsdags morse åkte jag från Skara mot Strömsholms hästsjukhus. Det tog ca 4 timmar att komma dit, så jag var rätt trött redan när jag kom fram. Vart lite strul när jag skulle ta sista bussen till Strömsholm, för jag blev avsläppt på fel ställe :O Hittade en kille jag kunde fråga om vart jag befann mig, han var snäll och skjutsade mig till hästsjukhuset, så det löste sig :)
När jag kom dit åt jag lunch för jag var lite tidig, sedan fick jag skriva på tystnadspliktspapper och byta till andra kläder, och sedan gå till operationsavdelningen. De höll på med en operation när jag kom dit, precis i slutskedet när hästen skulle köras ut till uppvaket. Så jag var med lite där och kollade, blev intressant för denna hästen ville inte börja andas spontant i uppvaket så vi fick hämta in ventilatorn och syrgas och hjälpa den. Det tog ett bra tag innan den ville ta egna andetag, så det var intressant att se, har aldrig sett ventilator användas innan. Men till slut, efter lite omvridande av örat (kan stimulera andning --> smärta) samt givande av syrgas så drog den egna andetag. :)

Sedan var det dags för den stående operationen, som jag kommit dit för att se. Det var en häst som skulle opereras i ryggen. Den fick sedering och smärtlindring och stod så snällt under hela operationen, som tog ca 1 timme. Jag frågade djursjukvårdaren som assisterade veterinären lite om deras rutiner kring stående ingrepp, fick ut det jag ville tycker jag.

Efter operationen pratade jag en stund med den ansvarige på operationsavdelningen, frågade lite mer saker och vi pratade lite allmänt om anestesi.
Sedan hade klockan blivit så mycket så jag behövde ta bussen tillbaka till Kolbäck och hoppa på tåget hemåt.
Men jag tycker att studiebesöket gav det jag ville och det känns skönt att ha det avklarat nu. :)

Sedan igår hade vi en praktisk övning i att söva häst på ATG hästsjukhuset här i Skara. Vi var en grupp på 12 personer som hade förberett inför övningen, hur vi ville söva och delat upp arbetsuppgifter mellan oss. På morgonen bytte vi om och samlades på hästkliniken. Vi började med att ställa i ordning allt i operationssalen. Jag och en tjej till fixade med ventilatorn och ställde in den på passande inställningar för vår patient (en häst på ca 600 kg), sedan var det min uppgift att lägga en permanentkanyl på hästen. Det gick bra, han var så snäll :)
Förberedelserna tog lång tid, typ 2,5 timmar :O Sedan kunde vi sedera hästen och ta in den i kastningssspiltan. Där fick den induktionsmedel så den skulle lägga sig (bli medvetslös), och sedan intuberades den och vi la den tillrätta på operationsbordet. Sedan kopplades den till narkosapparaten och övervakningsutrustningen.

Hästen spontanandades fint med ca 4 andetag/minut, men efter en stund kopplade vi på ventilatorn. Det visade sig att vår grundinställning inte riktigt stämde, då hästen samlade på sig koldioxid i blodet, så vi ökade andetagsvolymen och frekvensen lite och då började koldioxiden gå ner :)
Det kopplades på ett CRI (dropp med smärtlindrande farmaka) intravenöst. Detta gjorde att vi kunde sänka halten anestesigas på narkosapparaten, vilket är bra om man kan.
Hästen fick också infusion med dobutamin, ett läkemedel som används för att få upp blodtrycket. Detta fungerade mycket bra.

Under hela narkosen togs kontinuerligt blodgasprover (blodprov via en kanyl i en artär) för att kunna följa hästens värden i blodet.

Hästen låg stabilt i sin narkos på ventilatorn, men efter ett tag var det dags att inleda fas 3, då vi skulle återuppliva hästen. För att kunna göra detta sövdes den först ner med en rejäl överdos intravenöst, så att både andningen och cirkulationen lade av. Kände på hjärtat när det slutade slå.
Sedan inledde vi hjärtmassage, med 30 kompressioner över hjärtat följt av ett andetag från ventilatorn, sedan upprepades detta. Jag och tre andra turades om att ge massage, och efter ca 5 minuter kom hjärtat igång igen :) Så det var en lyckad återupplivning.

Nu var det ju så dock att denna hästen ändå skulle avlivas under operationen, så den fick lite avlivningsvätska intravenöst, sedan försökte vi en gång till återuppliva den. Denna gången stod vi på bordet och stötte med knäna på hästens bröstkorg. Denna gången lyckades vi inte återuppliva den, vilket kanske var väntat. Slutligen gjordes ett hjärtstick på hästen och den fick en överdos avlivningsvätska i hjärtat. Kanylen pendlade tills hjärtat slutade slå, det gick ganska fort.

Efter det avslutade vi som om hästen skulle vaknat upp efteråt; kopplade bort utrustning och körde ut hästen till uppvaket.

Sammanfattat var detta en mycket lärorik och kul övning, smolken i bägaren var väl att hästen skulle avlivas. Men det skulle den ändå gjorts i vilket fall så.

Efter övningen träffades vi och sammanställde resultatet från övningen inför redovisningen på måndag, sedan blev jag kvar i skolan ett tag och kom inte hem förrän framåt sju :O

Idag har jag tentapluggat men vet inte om jag ska göra det mer nu... Har läst det jag vill idag, kanske tar lite till, annars fortsätter jag i morgon.

     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0