Eget ansvar :)

Idag har jag fått göra mycket själv på stall, utan att någon annan sköterska varit med. Jag har haft hand om det ena stallet och det har varit fullt med hästar i det. Jag har bland annat hjälpt veterinären med undersökningar, rengjort olika sår, spolat en bihåla (hästen hade en kanyl in i bihålan, när man spolade rann det ut vatten genom näsborren), tagit stygn, medicinerat hela stallet själv samt gett injektion intravenöst i jugularvenen längs halsen, utan att någon sköterska var med. Det känns som att de litar på mig eftersom jag fått göra mycket själv idag. :) Skulle det bli fel med medicineringen kan det ge allvarliga konsekvenser, men jag är alltid väldigt noggrann och tittar både en och två gånger på vårdlistan så att rätt häst får rätt medicin. Och vid intravenös injektion utan permanentkanyl är det viktigt att man verkligen får i nålen i kärlet så att medicinen inte hamnar utanför kärlet. Men jag aspirerar alltid (drar tillbaka lite i sprutan) för att se så att det kommer blod i nålen, så att det är säkert att spruta in medicinen. Så nog gör jag bara saker som jag vet att jag kan, men i och med att jag fått mycket eget ansvar så vet jag också att personalen litar på att jag kan. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0