Inför praktiska examinationer.

På tisdag har jag praktiska examinationer i vårdhygien och anestesi. Jag är lite nervös inför det.
Det är första gången nånsin jag ska göra prov praktiskt. En examinator ska gå med och bedöma hur jag utför momenten, och man har 6 eller 9 minuter på sig på varje station, beroende av vad det är man ska göra. Varje station består av ett antal steg som ska utföras, vissa viktigare än andra. Dessa extra viktiga steg måste man utföra för att få godkänd uppgift. Och man måste klara alla stationer för att inte behöva göra om. Så det är inget man kan luta sig tillbaka på och glida igenom, jag måste fokusera hela tiden för att klara allting.
De olika uppgifterna vi ska göra är preoperativ handtvätt, preoperativ desinfektion, ta på sterila handskar - öppen metod, ta på sterila handskar - stängd metod, intubering, operationstvätt av patient, förbereda och tryckkontrollera anestesiapparaten, koppla patienten till anestesimonitorering (med pulsmätare, EKG, kapnograf, blodtryck mm), packa instrument för autoklavering, och slutligen sköta diskdesinfektorn och packa instrument för desinfektion.
Vi kommer att ha prov på 8 av dessa 10 uppgifter, vet inte vilka innan, så därför måste man lära sig alla uppgifter ändå.
Under veckan som gått har jag varit på vårt träningscentrum KTC ett par gånger och övat på momenten. Idag har jag också varit där och gått igenom allt, och i morn blir det sista övningen. Då ska jag fan sätta allt, idag glömde jag flera saker som jag kom på i efterhand, vilket är otroligt störande! Ingenting får gå fel liksom!
Jag tycker nog att packa instrument och att intubera är det svåraste. Jag vet hur man gör, men det är minsann svårt att packa instrumenten snyggt, eller att få ner tuben korrekt i trakea på rävarna som vi övar på. (Just nu är det extra försiktighet med rävarna också, sedan parasiten rävens dvärgbandmask har hittats i Sverige. Parasiten smittar människor och är ofta dödlig, därför behöver vi ha extra skyddskläder när vi övar, för säkerhets skull. Så det är munskydd och hela rasket på numera!)
Men jag hoppas det löser sig med allt tills tisdag. Jag ska fan fixa det här, vara kall och koncentrerad och bara fokusera på uppgiften, så ska det gå! Jag har övat med tidtagarur när jag övat denna veckan, och det ska inte vara någon fara med tiden på någon av uppgifterna. Så man kan ta det lugnt. Men det blir ju lätt att man stressar iaf. Men ska försöka att inte göra det! :D

     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0