Döden på ett djursjukhus.

Idag har det varit en ganska lugn dag på djursjukhuset, fast det var många patienter inskrivna på vårdavdelningen. Jag har kopplat mycket dropp idag, medicinerat subcutant och intravenöst och tagit blodprov. Jag skulle ha fått lägga en kanyl, men då fungerade visst den kanylen hunden redan hade, så det blev inte av idag.

Det har varit en del avlivningar idag dock. Döden för djuren behöver inte alltid komma när djuren är gamla, och det behöver inte vara ett dåligt beslut. Om djuret är väldigt sjukt och bortom bot är det bättre för det att få somna in, än att behöva lida.

Döden kan komma plötsligt, när man minst anar det. I dag på morgonen dog en av hundarna i sin bur, just när veterinären pratat med husse och bestämt att försöka vidarebehandla djuret. :/
Döden kan också vara planerad och bestämd av djurägaren. Jag fick idag hålla i en liten kanin medans den fick en överdos narkosmedel, den dog medans jag höll i den.
Döden kan också innebära att djurägaren själv tar hand om saken. Man får skjuta sitt djur hemma om man har vapenlicens och vet vad man gör. En djurägare bestämde sig för att avliva sitt djur så i stället för att låta veterinären göra det. Det kändes konstigt att medicinera det djuret och veta att om några timmar kommer det att vara dött i alla fall.

Det är tråkigt när ett djur behöver avlivas, men det kommer vara en del av min vardag i framtiden när jag har börjat jobba.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0