Övningar :D

Idag har vi haft praktiska övningar hela dagen, tycker om såna här dagar när man får göra saker :D
Vi började med att öva på intubering, och vi övade på rävar. Tyvärr hade vår lärare glömt att plocka upp rävarna ur frysen i fredags och gjorde det igår i stället, vilket gjorde att de fortfarande var frusna idag. Så det var ju inte lönt att försöka få ner en tub i halsen på vår räv. En av djuren hade iaf tinat så pass att man kunde intubera. :)

Sedan hade vi övning i hur man kopplar upp patienten på monitorn och kollar puls, EKG, syresättning, blodtryck och blodgaser. Spännande! Är så mycket man ska tänka på som ska kommas ihåg bara...

Efter lunch var vi först på Blå Stjärnans djursjukhus och övade på att koppla ihop narkosapparaten och göra tryckkontroller. Knepigt med alla detaljer och slangar och ventiler hit och dit, men så viktigt att man lär sig det!
Sedan gick vi till ATG:s hästsjukhus i jämte och övade samma saker på deras narkosapparat, som är mycket större än på smådjur, förstås.

Känns som man börjar kunna sakerna nu, men det krävs mer övning innan de praktiska proven om två veckor. Man måste klara alla övningarna för att få godkänt. Det skrämmer mig lite, men jag hoppas att jag ska klara det. Så man kan lite när man kommer ut på praktik sen. : O

Nu väntar jag hit Malin och vi ska baka pannkakor. Blir en pluggfri dag idag, så det blir trevligt prat och god mat i stället i kväll :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0