Astra Zeneca.

Igår var vi i Göteborg på studiebesök på Astra Zeneca och deras försöksdjursavdelningar. De har många olika sorters djur, framför allt möss och råttor, men även hundar och grisar. Vi var runt och kollade på lite av varje. På gnagaravdelningen fick vi inte gå in till djuren eftersom de är så känsliga mot alla typer av infektioner och bakterier. Otroligt att man kan ha djur som är helt rena från några bakterier alls. En del av mössen var också s.k. transgena möss, där man mixtrat med deras gener och vissa möss har exakt samma DNA. Mycker dyra individer i forskningssammanhang, de nämnde att en sådan mus kunde kosta runt 70 000 kr. Helt sjukt.
Hos hundarna och grisarna fick vi gå in. Så glada djur, trots det de utsätts för. Grisarna gick där och mumsade och åt och kom fram och hälsade. Alla hade två operationssår på ena sidan där man sprutar in olika läkemedelssubstanser för att se hur reaktionen blir. Men de verkade inte vara störda av det.
Vi gick in till hundarna, de hade uppåt 100 st. Så glada av att se nya människor! :) En del av dem hade injektionsportar inopererade, en del hade hål i luftstrupen så man kunde injicera där och några hade en öppen slang in i magen för att kunna föra in substanser där. Det ser ganska groteskt ut, speciellt när man tänker på att det är helt friska hundar som är med i försöken som utsätts för detta. Men jag tror nog att jag kände mig bättre inställd till djurförsök efter detta, då jag såg hur glada djuren faktiskt var och att de inte verkade lida av det.

Lee Richardson ska köra i Vargarna nästa år. Hmm... Han har själv sagt att han hatar deras hemmabana men hoppas att det går bra för honom där.
Och Robin Aspegren är klar för Dackarna :O

Jag har varit förkyld hela veckan typ, det sitter fortfarande i så jag är inte precis på topp. Har mycket att tänka på privat också så det gör att man är lite nedstämd. Men det ska lösa sig på ett eller annat sätt, det ska jag se till.

Ikväll ska vi gå på spökvandring, jag och några kompisar :P Det ska bli himla kul, men jag kommer väl blir dörädd :P Sedan ska vi nog gå ut :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0