Uzbekistan: check! :D

Är nu hemma från en fruktansvärt fantastisk resa (sorry Axel, du myntade ett bra uttryck där) i Uzbekistan :D Vi har fått uppleva och se så mycket spännande och intressanta saker, så skulle jag beskriva det utförligt skulle det ta evigheter. Därför kommer en kort version av det vi har fått se på denna resan.
Vi började med att resa från Skara till Arlanda på torsdag morgon, en bilresa som tog ca 5 timmar. Några timmars väntetid på Arlanda och sen flyg till Kiev, väntetid och sen flyg till Tashkent. Var framme tidigt på morgonen på fredagen efter nästan ett dygns resande. Vi var väldigt trötta men det var inte sova som gällde utan ut på stan och en stadstur. Staden har verkligen många stora och gamla byggnader :D Vi var i en moské bland annat, och sedan gick vi på zoo. Det var jättestort, men inte bra förhållanden för djuren tyvärr :/ Jag blev riktigt illa berörd av det besöket.
Sedan var det besök på en veterinärklinik, verkligen intressant :D Man kan lugnt säga att vi i Sverige var mååånga gånger bättre än dem, med utrustning och hygien, men ändå vart man positivt överraskad av det besöket :D
Sedan var vi på studiebesök på en citronodling. Måste säga att det var främst grabbarna i gruppen som var intresserade av detta. Vi andra var väldigt trötta och okoncentrerade, hehe.
God middag på restaurang efter det och sen sova, så jävla skönt det var! Däckade kvickt som tusan.

Dagen efter var det utflykt till bergen utanför huvudstaden Tashkent som gällde. Åkte buss på smala serpentinvägar upp i bergen, vackert :) Vi stannade på olika ställen och vandrade runt i naturen. Det låg små gårdar här och där och djuren gick lösa överallt. Detta var nog resans höjdpunkt, underbar dag :D
När vi kom tillbaka till Tashkent så gick vi på stor cirkus. Blandade känslor där, djuren verkade inte ha det så bra heller, men det var inte lika illa som zooet ändå.
På kvällen gick vi ut på krogen i Tashkent, underligt nog var det nästan folktomt överallt så vi hamnade på en liten bar helt själva xD Stannade inte så länge utan sängen lockade.

Nästa morgon checkade vi ut från hotellet och begav oss mot Samarkand. Fem timmars bussresa på dåliga vägar, men somnade i bussen gick lätt ändå. När vi kom fram checkade vi in på ett annat hotell och sedan var det stadstur. Samarkand är en väldigt gammal stad, ca 3000 år, så vi var och kollade på deras äldsta och mest berömda moskér, som finns med som ett av världens världsarv. Mycket vackert och stort!
På kvällen var vi hemma hos en bekant till vår guide, och där fick vi se hur man tillagar den uzbekiska nationalrätten plov (ris, kött och grönsaker). Blev bjudna på det sen också, ganska gott :)
Trodde sen att det skulle bli en tidig kväll så Theres och jag la oss vid nio, men snart knackar det på dörren då Malin och Marica först kommer och frågar om vi har nåt varmvatten i duschen (fanns inte) och sedan kommer Johan, Axel och Oskar också med vodka. Haha. Så det blev minifest på vårt rum i ett par timmar, så jävla kul. Alla var så trötta så vi skrattade och hade skitroligt :D

Nästa dag var det utcheckning från hotellet och sen vidare för att besöka olika lantgårdar. Det var intressant, gick hem mycket hos grabbarna ;) Djuren kunde haft det bättre men de hade det överlag bra.
Tillbaka till Tashkent med bussen och där middag med uzbekiska studenter, mycket trevligt var det :D
Sedan till flygplatsen för lång väntan på flyget och så flyg till Riga, sex timmars väntetid, sen flyg till Stockholm och bil till Skara. Så jag kom hem på kvällen igår.

Är fruktansvärt trött efter denna intensiva resa, och har blivit förkyld. Jag drog också på mig magsjuka, nåt som nästan alla i gruppen gjorde, men det har gått över nu. Svenska magarna tålde inte maten.

Känns surrealistiskt att jag faktiskt har varit där, och nu slår verkligheten till igen, det blir mycket att göra i skolan framöver. Har några dagar att ta igen och vi har börjat med en ny kurs som verkar skitsvår; statistik. Jag som är bra på matte borde kunna klara det bra, men tabeller och diagram är inte kul :/

Bilder från resan finns på Facebook :)